Akyaka Yerel Yönetim Platformu (AYYP) Zeytin Park’ın (3841 No’lu parsel)
özelleştirilme sürecini ele almak, çözüm üretmek, ortak hedef ve taleplerle
birlikte bir etkinlik sürecini başlatmak amacıyla Zeytin Park’ta 12 Temmuz 2013
Cuma Günü Saat 17:00’de Akyaka’da faaliyet gösteren yerel dernekleri, Akyaka
Kent Konseyini, Belediye Başkanını ve Akyaka Muhtarını davet ettiği bir buluşma
düzenledi. Çağrılı olanlardan Akyaka Kültür ve Sanat Derneği, Kent
Konseyi, GAS-Der, Hayvan Sevenler Derneği ve Akyaka
Musiki Derneği’nden gelen temsilcilerle konu görüşüldü.
AYYP adına yapılan konuşmada, Zeytin Park’ın
özelleştirilme sürecinin Akyakalılardan gizlenerek ve büyük bir bilgi
kirliliği, “TOKİ konutları yapılacak”
vb gibi özelleştirme sürecine karşı oluşacak olası birlik ve beraberliği en
başından parçalamaya yönelik dezenformasyonla birlikte yürütüldüğü söylendi.
ÖİB’nin imar değişikliği girişimi özelleştirme sürecinin sonuçlarından sadece
birisi olduğu, açılan karşı davanın kazanılmasının özelleştirme sürecini
durdurmayacağı, sorunun özünün kamusal bir alan hakkında tepeden inme verilen
bir kararla Akyakalıların kent hakkının gasp edilmesi olduğu
belirtildi. Buna göre:
Başlatılan özelleştirilme süreciyle Akyaka ölçeğinde
hiç de küçük sayılmayacak bir kamusal alan, bu alanın gerçek sahibi halka
sorulmadan özelleştirilerek kamusal niteliği ortadan kaldırılmak istenmektedir.
Bu girişim meşru değildir, asla kabul edilemez.
Ancak ülkenin mevcut gerçeği göz önüne alındığında,
kent hakkının savunulması ve adaletin yerini bulması zorlu bir mücadeleyi
gerektirmektedir. Mücadeleyi kazanmanın ilk koşulu Akyakalıların bu soruna
birlik beraberlik içinde sahip çıkması, hem hukuksal alanda hem de bizzat
Zeytin Park’ta başlamış mücadele sürecine aktif katılımının sağlanmasıdır. Bu
ilk koşulu tamamlayacak olan bir başka zorunlu koşul da Akyakalıların
önderliğinde Muğla’dan başlayarak tüm demokratik kuruluş ve duyarlı insanları
kapsayacak geniş bir platformu aşağıdaki mücadele hedef ve talepleriyle kurmak,
harekete geçirmek olacaktır:
1. ÖİB’nin 3841 parselde gerçekleştirmek istediği imar
değişikliğinin iptali yeterli değildir. Özelleştirme süreci derhal
durdurulmalı; ilgili arazi gerçekte olduğu gibi zeytinlik olarak tescil edilip,
tapudaki kaydı yenilenmeli,[i] Belediyeye devredilmeli[ii]; Akyaka halkının
gereksinimi ve ortak çıkarları temelinde[iii] onlara danışılarak
kamusal alan niteliğini koruyarak yeniden projelendirilmeli, mevcut imar
planında değişikliğe gidilerek konut alanı olmaktan çıkarılmalıdır.
2. İmar Yasası anti-demokratiktir. İmar planlarının yapım veya revizyon aşamasında,
yapılacak plan veya değişiklikle gündelik yaşamları doğrudan etkilenecek olan
halkın daha en başından planlama sürecine müdahil olabilmelerine elverecek
biçimde yeniden düzenlenmelidir.
3. Akyaka, Gökova Özel Koruma Alanı içindedir. Merkezi
hükümetlere özel korunan alanların statülerinde “üstün kamu yararı” adına değişiklik yetkisi öngören Tabiatı
ve Biyo Çeşitliliği Koruma(ma) Yasa Tasarısı derhal ve tamamen TBMM’den
geri çekilmelidir.
Bu açıklamanın ardından, davetli dernek ve kurum
temsilcileri sırayla söz alarak özelleştirme sürecine karşı görüş bildirirken,
mücadelenin başarıya ulaşması için yapılması gerekenler konusunda somut
önerilerde bulundular, zaaflı yönlere dikkat çekerek kaygılarını paylaştılar.
Temsilcilerin paylaşılan konuları yetkili organlarına iletip 16 Temmuz Salı
gününe kadar somut bir yanıtla geri dönmesine ve katılamayanlara konunun yazılı
olarak iletilmesine karar verilerek buluşma sonlandırıldı. 12 Temmuz 2013.
[i]
BİLGİ NOTU 1: Arazinin zeytinlik olarak tescil edilmesi, buradan hareketle
özelleştirme sürecinin durdurulması talebi (yürütmeyi durdurma ve iptal davası)
bir dava konusu yapılabilir ve mücadelenin yasal dayanağı güçlendirilebilir. Bu
davayı açmak için en uygun tüzüğe sahip olduğunu düşündüğümüz GAS-Der’e konu
öneri olarak iletilmiş, sözel olarak olumlu yanıt alınmıştır. Davanın gerek
açılmasında gerekse safahatında Muğla Barosu’nun destek sözü de toplantıda
Gas-Der’e iletilmiştir.
[ii] BİLGİ NOTU 2: Toplantıdan sonra
ortaya çıkan ve önemli olduğu için paylaşılması zorunlu olan bir bilgidir. İmar
Kanunu 11. maddesinde Belediye sınırları ve mücavir imar alanları içerisindeki
hazine arazileri Belediye'nin görüşü ve Maliye Bakanlığı'nın onayı ile bedelsiz
olarak belediyeye devredilir hükmü bulunmaktadır. 3841 parsel 1994
tarihli 1/1000 ölçekli uygulama imar planında konut alanı olarak belirlenmiş
durumdadır. O halde Belediye bu aşamada Maliye Bakanlığı'na hazine arazisinin Belediyeye
bedelsiz olarak devri talebinde bulunabilir. Maliye Bakanlığı’nın bu talebi
reddetmesi halinde yeni bir idari dava açılması ve hukuki mücadeleye daha güçlü
devam edilmesi olasılığı doğacaktır. Yok, eğer 3841 parsel Belediyeye devir
edilirse o zaman özelleştirilemez ve kamusal amaç dışında hiç bir amaçla
yapılaşmaya da tahsis edilemez ki bu elbette şu aşamada en fazla arzu edilen
bir sonuç olacaktır.
[iii]Daha ilk etkinliklere başlarken, dillerde ilgili
alanın ZEYTİN PARK olarak yer etmesi ve Pazar alanı ile birlikte ele
alınarak küçük üreticilerle esnafın yöresel ürün ve yemekleri Akyaka’nın
ziyaretçilerine sergileyip sunacakları bir ekonomik aktivitenin zemini olarak
yörede ekolojik tarımı teşvik edecek, düzenli eğlenti ve festivallere olanak
tanıyacak örnek bir SLOW FOOD merkezi olarak projelendirilmesi önerisinin
tartışmaya açılması bu konuda hemen verilebilecek ilk örneklerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder