 |
| Kıyıda inşa edilen Orman Cafe Plus |
AKP’li Ula Belediyesi ile başlayan, CHP’li Belediye ile devam eden yolculuk : Vaziyet Planında olmayan 'gelir getirici tesisler', kapatılan kıyı, yok edilen çocuk oyun sahası
İlk Sözleşme Süreci (13/02/2021 - 31/12/2022)
13/02/2021 tarihinde Muğla Vakfı, Ula Belediyesi ile 31/12/2022 tarihine kadar geçerli olmak üzere bir İşletme Sözleşmesi yapıyor. Bu sözleşmeye göre; 12 adet kagir evin ve bulunduğu alanın işletmesi Ula Belediyesine devrediliyor. Bulunduğu alan ifadesi ilginç, alanın sınırları belirtilmemiş. Ancak fiili durumdan anlaşıldığı üzere Ula Belediyesi kıyıdan başlamak üzere kagir evlerin bulunduğu alana, Yücelen tarafından giriş kapısından başlayarak otopark alanına kadar olan ve Vaziyet Planında piknik alanı, güneşlenme alanı olarak işaretlenmiş sahili de kapsayan çok geniş bir alanda faaliyet gösterme hakkı verilmiş.
 |
| Ula Belediyesi ile yapılan ilk sözleşme |
Şimdi Ula Belediyesinin işletme süresi içerisinde neler yaptığına bakalım:
Orman Cafe Plus:
 |
| Halkın güneşlenme alanına tesis edilen Orman Cafe Plus |
|
Ula Belediyesi Vaziyet Planında güneşlenme/kumsal alanı olarak işaretlenmiş kıyı alanını çitlerle kapatıp birçok masa ve sandalye atarak ve üstünü de pergolalarla kaplayarak bir kafe tesis ediyor. Kafenin ismi ise "Orman Cafe+" oluyor. Bu arada bitişiğindeki çocuk oyun alanını da kaldırarak işletmesine dahil ediyor, o alana da masa ve sandalyeler atıyor. Bu alanda yapılan tüm tesisler Vaziyet Planında olmayan, dolayısı ile Muğla Vakfının Orman İşletmesi ile yaptığı ana sözleşmeye aykırı olan ilave tesis ve yapılardır, sözleşmenin iptalini gerektirmektedir. Böyle bir işletme için Ula Belediyesinden işletme ruhsatının da alınmış olması gerekir. Ancak işletmeci Ula Belediyesi'nin kendisi olduğu için böyle bir ruhsata gerek görmediği anlaşılıyor.
 |
| Orman Cafe Plus inşaa edilmeden önce halkın serbestçe kullanabildiği kıyı alanı |
|
 |
Orman Cafe+'a dahil edilerek yok edilen çocuk oyun parkı
| |
 |
| Orman Kampı Vaziyet Planında kıyı alanı ve çocuk parkı |
Orman Kafe
Alanda yapılanlar bunlarla da bitmiyor. Aynı dönemde geçerli Vaziyet Planında Kameriye olarak görünen alan camlarla kapatılarak 40m2 büyüklüğünde bir kafeteryaya dönüştürülüyor. Kafeteryanın etrafına piknik masaları da yerleştirilerek geniş kullanım alanı oluşturuluyor. Bu tesisin girişine de "Orman Kafe" tabelası asılıyor. Kıyı Kanununa ve İmar Kanununa aykırı olarak tesis edilen bu yapıların ne Vaziyet Planında, ne de ana sözleşme de bulunmadığını tekrarlamaya gerek yok. Bunun da ana sözleşmenin iptalini gerektiren, üstelik suç niteliğinde bir faaliyet olduğu açıktır. İşletmeci Ula Belediyesi olduğu için yine ruhsata gerek görülmediği anlaşılıyor.
 |
Geçerli Vaziyet Planında Kameriye olarak işaretlenmiş alanda inşaa edilen Orman Kafe
|
|
Hediyelik Eşya Stantları:
Ama hukuksuzluklar devam ediyor. Ula Belediyesi alanın içerisinden geçen yürüyüş yolunun üzerine çok sayıda hediyelik eşya stantı yerleştiriyor ve işletilmek üzere dördüncü kişilere kiraya veriyor. Bu stantlar da Vaziyet Planında mevcut değil ve ana sözleşmeye göre ilave tesis niteliğinde, dolayısı ile sözleşmenin iptalini gerektiren ilave tesislerdir. Bu stantlar Sözleşmenin iptali için açılan dava sonrasında hemen kaldırılarak Yücelen Otel tarafında oluşturulan yeni yere taşındılar. Ancak yeni taşındıkları yer de Vaziyet Planına aykırılığı ortadan kaldırmıyor.
 |
| Vaziyet Planında olmayan hediyelik eşya stantları (Dava açıldıktan sonra kaldırıldı) |
|
Büfe:
Bu sözleşme döneminde Vaziyet Planına uymayan bir değşiklik daha yapılıyor. Alanın içinden geçen yürüyüş yolunun hemen gerisinde Vaziyet Planında da bulunan bir duş ve soyunma kabini bulunuyordu. Soyunma kabinlerini kaldırılıp yerine bir ahşap büfe inşa ediliyor. Hem var olan tesis yok ediliyor, hem de vaziyet planında olmayan yeni bir tesis inşa edilmek sureti ile ana sözleşmenin iptal edilmesini gerektiren başka bir usulsüzlük yapılıyor.
 |
| Soyunma kabinleri yıkılarak yerine yapılan Büfe |
|
Tuvaletler:
Son bir usulsüzlükten söz ederek bu dönemi kapatalım. Ula Belediyesinin kullandığı alanın Yücelen Otel tarafında bir tuvalet tesis ediliyor ve halka ücretli kullanıma sunuluyor. Tuvaletlerden elde edilen gelirin nasıl kayıt edildiği ise bilinmiyor, zira kullanım sırasında fiş verilmediğini biliyoruz. Bu tuvalet de Vaziyet Planında olmayan ilave nitelikte bir tesis ve sözleşmenin iptal gerekçelerindendir.
İkinci Sözleşme Süreci (08/09/2023 - 31/12/2027)
İlk sözleşme dönemi tamamlandıktan bir süre sonra Ula Belediyesi Muğla Vakfı ile yeni bir sözleşme yapıyor. Bu sözleşme 08/09/2023 tarihinde başlıyor ve 2027 yılının sonuna kadar geçerli. Bu yeni dönemde neler yapılıyor, şimdi de ona bakalım.
Yeni sözleşmede kullanım alanı belirtilmemiş ancak işletilmek üzere verilen tesisler sıralanmış:
⦁ 4 adet bungalov
⦁ 1 büfe (20m2)
⦁ 200 m2 pergola
⦁ 1 toplum yararlanmasına açık yapı (40m2)
⦁ 1 giriş kontrol ünitesi
⦁ 1 tuvalet yeri
⦁ 1 adet geleneksel el sanatları sergi ve satış yeri
Kiralanan yapıların listesine bakıldığında Belediyeye önceki dönemde kiralanan 12 adet kagir evin sayısı 4'e düşürülmekle birlikte, daha önce kullandığı alanın tamamının yine kullanımına verildiği anlaşılıyor. Şimdi de yeni dönemde neler yapıldığına ayrıntılı bakalım:
Büfe:
Önceki dönemde mevcut olmayan ve Vaziyet Planına aykırı olarak soyunma kabinlerinin yerine yapılan ahşap yapı, artık ticari faaliyet yapılmak üzere sözleşmede Büfe olarak anılarak meşruiyet kazandırılmaya çalışılmış ancak Vaziyet Planı Revizyonu onaylanmadığı için halen geçerli plana aykırıdır.
200m2 pergola (Orman Cafe Plus):
Önceki dönemde sahil tarafında Vaziyet Planına ve yasalara aykırı olarak inşa edilen ve ruhsatsız olduğunu düşündüğümüz Orman Kafe'den sözleşmede söz edilmiyor, ancak 200m2 pergola deniliyor. Anlıyoruz ki pergola ile Orman Cafe Plus'ın faaliyet alanı kastediliyor. Vaziyet Planında güneşlenme/kumsal alan olarak halkın serbest ve ücretsiz yararlanacağı alan olarak işaretlenen kıyı alanı bu kez pergola adı altında yine çitlerle kapatılıp, masa ve sandalyelerle doldurularak Ula Belediyesi tarafından ticari tesis olarak işletilmesine devam ediyor. Vaziyet Planına göre burada olması gereken çocuk parkı yine yok. Yani, Vaziyet Planına aykırı olduğu gibi, Kıyı Kanununa ve İmar Kanununa da aykırı ve ruhsatının olup olmadığını bilmediğimiz ticari faaliyet devam ediyor.
Toplumun yararlanmasına açık yapı (Orman Kafe):
Bu ifadeden, önceki sözleşme döneminde Vaziyet Planında da kameriye olarak işaretlenmiş alanda tesis edilen Orman Kafe'den söz edildiğini anlıyoruz. Bu işletmenin de sahildeki Orman Cafe Plus gibi İmar Kanununa, Vaziyet Planına aykırı ve ruhsatsız olduğunu düşündüğümüz ticari faaliyeti sürdürülüyor.
Tuvalet yeri (aslında tuvalet):
"Tuvalet yeri" ifadesinden sanki Vaziyet Planında bu alanda bir tuvalet inşa edilmesi öngörülmüş ve yeni dönemde bu yere tuvalet inşa edilmesine izin verilmiş gibi bir anlam çıkart.ılabilir. Ancak söz konusu alanda önceki dönemde zaten Vaziyet Planında olmayan bir tuvalet (3+ 3) inşa edilerek fiilen işletilmeye başlanmıştı. Sözleşmede tuvalet yeri değil tuvalet denilmesi gerekirdi. Elbette bu tesis de Vaziyet Planına ve İmar Kanuna aykırıdır.
 |
| Vaziyet Planında olmayan tuvaletler |
Geleneksel el sanatları sergi ve satış yeri:
Mevcut ve geçerli Vaziyet Planında olmayan bir satış alanı tesis ediliyor. Önceki kiralama döneminde dava açıldıktan sonra kaldırılan hediyelik eşya stantları Yücelen Otel tarafındaki bu alana taşındılar. Ancak Vaziyet Planına aykırılık devam ediyor.
 |
| Vaziyet Planında olmayan Geleneksel El Sanatları Alanı |
|
Sonuç:
Muğla Vakfı'nın Ula Belediyesine 2021 yılından itibaren sözleşme ile izin verdiği faaliyetlere genel olarak bakıldığında Kıyı Kanununa, İmar Kanununa aykırı olduğu gibi bir kısmı ruhsatsız ve Vaziyet Planına da aykırıdır. Halkın kullanım alanları ticari alana dönüştürülerek kamu yararına aykırı faaliyetler yürütülmektedir. Muğla Vakfı'nın, Orman Kampının mülkiyetine sahip olan Orman İşletmesi ile yaptığı sözleşme gereği tüm bu faaliyetleri denetlemesi ve izin vermemesi gerekirdi. Elbette Orman İşletmesi de sözleşme ile sorumlu kıldığı kiracısı Muğla Vakfı'nın üçüncü kişilere kiraladığı alanlarda sözleşmeye uygun faaliyet yürütmelerini denetlemekle sorumludur. Bu sorumluluk silsilesi içerisinde ne Orman İşletmesinin, ne Muğla Vakfı'nın, ne Muğla Vakfı'nın sahibi Muğla Valiliği'nin, ne de Ula Belediyesi'nin sorumluluklarını yerine getirdiği söylenebilir. Sözleşmenin iptalini gerektiren bu faaliyetler aynı zamanda suç niteliğindedir ve işlenen suçlarda tüm bu kurumların payı vardır. Hal böyle iken 24/10/2021 tarihinde Orman Bölge Müdürlüğü'nün hazırladığı denetim tutanağında "herhangi bir aşıma rastlanmamıştır" denilmiştir. Herkesin gözü önünde inşa edilen bu devasa tesisleri Orman Bölge Müdürlüğü'nün üstelik kendi sorumluluk alanında olmasına karşın görmemesi, duymaması, işitmemesi nasıl açıklanabilir?
 |
14/10/2021 tarihli Orman Bölge Müdürlüğü'nün denetim tutanağı: "Herhangi bir aşıma rastlanmamıştır."
|
Belgelerle Orman Kampı Dosyasının tüm bölümlerini aşağıda bulabilirsiniz:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder