Fotoğraf Kaynağı: https://goo.gl/exb1Du |
Kısa bir süre önce Muğla – Fethiye karayolunun Akyaka sapağı
ile Gökova kavşağı arasında (Akyaka sapağından yaklaşık 200 metre Gökova
yönünde), yolun alt ve üst tarafındaki orman alanında ağaçlar hızlı bir şekilde
kesildi. Çalışma sahasında hiçbir bilgilendirme levhası olmadığı , herhangi bir
duyuru yapılmadığı için bu çalışmanın ne olduğu anlaşılamadı. Ağaç kesimi
tamamlandıktan birkaç gün sonra “Buradaki ağaçlar yol çalışması nedeni ile
Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü tarafından kesilmiştir” şeklinde bir tabela Orman Bölge Müdürlüğü
tarafından alana dikildi.
İşin aslının ne olduğu araştırıldığında, anayolun altından
Akyaka yönüne bir bağlantı geçidi yapılması planlandığı ortaya çıktı. Ancak,
gerçekleştirilecek projenin planı, yüklenici firmanın kim olduğu, işin
başlama/bitiş tarihleri, keşif bedeli gibi bilgileri çalışma sahasında görmek
hala mümkün değil. Kamuoyundan adeta sır gibi saklanan çalışma hızla devam
ediyor.
Kuruluşunu yeni tamamlayan çiçeği burnunda Gökova Ekolojik
Yaşam Derneği’nin üyeleri önceki gün söz konusu projenin ayrıntılarını
öğrenebilmek için Muğla’da bir takım ziyaretlerde bulundu. Valilik, Çevre ve Şehircilik
İl Müdürlüğü, Orman Bölge Müdürlüğü ve Karayolları 2. Bölge Şefliği ile yapılan
görüşmelerde ulaşılabilen bilgiler ise şu şekilde:
- Projenin amacı, halihazırdaki Akyaka sapağının trafik açısından güvenli hale getirilmesi.
- Proje, yaklaşık iki yıl önce “Nas İnşaat” Şirketi tarafından gündeme getirilen ve ilgili kurumlar tarafından onaylandıktan sonra çevrecilerin açtıkları dava sonucunda iptal edilen Gökova Kavşağına Viyadük projesine dayanıyor. Viyadük projesi revize edilerek aynı şirket tarafından yeniden sunulmuş ve kabul edilmiş. Bu kez tüm yasal izinlerin alındığı söyleniyor.
- Proje Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesinde uygulanacak olmasına karşın Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü tarafından da ÇED raporuna gerek görülmeden onaylanmış.
- Projenin maaliyeti Karayolları 2. Bölge Şefliği’nden alınan sözel bilgiye göre 13,175 Milyon TL, yüklenici firma Nas İnşaat, bitiş tarihi 2016 yılı sonu.
- Proje kapsamında 700 adet çam ve zeytin ağacı kesilmiş. Kesim işlemi tamamlanmış.
- Proje, ana yolun altına yapılacak bir tünelle, her iki yönden gelen araçların Akyaka’ya giriş/çıkışını öngörüyor. Tünelin, Akyaka tarafında orman içinde ana yola paralel açılan yeni yol ile (düşük kottaki bu yol doldurularak ana yol seviyesine çıkarılacak) Akyaka’nın girişinde, fırının yaklaşık 100 metre üstünde mevcut yola birleştirilmesi öngörülüyor. Ana yoldan Akyaka’ya sapılan mevcut giriş iptal ediliyor.
Hazırlık aşamasında kamuoyunun tepkisi çekmemek için
duyurulmamasına özel önem verildiği anlaşılan projede şu sorulara ise tatmin
edici bir cevap alınabilmiş değil:
1) Elbette
ki Akyaka sapağında dönüş güvenliğinin artırılmasına hiç kimsenin itirazı olamaz.
Ama, amaç sapağı daha güvenli hale getirmek ise, Gökova yönünden gelen
araçların Akyaka yönüne rahat dönüşlerini sağlamak üzere yolun üst tarafında
bir cep oluşturulmasının ekonomik, ekolojik ve toplumsal maliyeti çok daha az olmaz
mıydı?
2) Karayollarının
alt yapı yetersizlikleri, hataları nedeni ile ülkemizde her gün birçok ölümlü
kazaların olduğu başka acil noktalar dururken, neden yıllardır hiçbir kaza
haberi almadığımız Akyaka sapağı ‘tehlikeli’ ilan edilerek iptal edilmesi yoluna
gidilmiştir? Karar verirken hangi kaza verileri, istatistikleri baz alınmıştır,
hangi bilimsel çalışma yapılmıştır ? Bölge halkının görüşleri neden
alınmamıştır?
3) Karayolları
yetkililerinin ifadesine göre, eğer iki yıl önce planlanan Gökova viyadüğünün
yapılmasına çevreciler karşı çıkmasaydı o zaman çok daha az ağaç kesilecekti ve
bugünkü proje gündeme gelmeyecekti. Akyaka sapağından yaklaşık 2 km uzaklıkta
planlanan Gökova viyadüğünün Akyaka sapağının güvenliğini arttırmasına nasıl
bir katkısı olabilir? (Hatırlanırsa, viyadük projesine çevreciler, söz konusu
kavşakta herhangi bir güvenlik riski, ihtiyaç söz konusu olmadığı, projenin
gerçekleşmesi halinde doğal ve arkeolojik sit alanının zarar göreceği
gerekçeleri ile karşı çıkmış ve iddialarını da bilirkişi raporu ile kanıtlamıştı.)
Doyurucu cevap alamadığımız bu sorular ister istemez bizi şu
sonuca getiriyor. Galiba amaçlanan, bu güzergahta ille de bir proje yapmak;
viyadük, olmadı tünel, olmadı başka bir şey.. Tabi bu projeler devasa bütçelerle
hazırlanıyor, halktan alınan vergilerle halka sormadan. Doğayı,
biyo-çeşitliliği, Özel Çevre Koruma Bölgesini korumak denildiğinde ise adeta koro
halinde verilen cevap ise: “insan yaşamının yanında ağacın, kurdun, kuşun yaşamının
lafı mı olur?”
7 yıldır yakın bir köyde yaşıyorum.Haftanın en az 4 günü Akyaka'dayız.Karayolları'ndan emekli teknik personeli olarak yapılacak işin gerekliliğini hiç anlamış değilim.Tabiat varlıklarını hiçe sayıp,trafiği yanlız bayramlarda fazlalaşan bu kavşağa daha sağlıklı ve çevreye daha az zarar verecek bir çözüm üretilebilirdi.Trafiğin yoğunluğu değil ,ranta dönüşüm bu hizmeti doğuruyor.Etraftaki arsalar şimdiden ranta pay edilmiş olabilir.Gökovada yapılacak köprülü kavşakta ağaçlı yol çok zarar görecekti.Trafik sıkışıklığı olmayan kavşakta gereksiz bir inşaat olacaktı.Şimdide Akyaka yolu ,yarın Akbük yolu,toki 8 kat izni derken cenneti yok edecekler.İdareler bunu yapıyorsa,halk olarak Akyaka'ya acilen sahip çıkmamız gerekir
YanıtlaSilMuğla'lı ve Akyaka'lı duyarlı, çalışkan, fedakar, doğa dostu arkadaşlarıma...
YanıtlaSilNe yorumu yapalım? Her yere dozer sokmayı marifet sayan bir kuşak bu? Part marti hikaye. Hepsi bir bunların...
YanıtlaSilAkyakada birkaç yıl üstüste tatil yaptım. Dönüşte nasıldı diye soranlara fena değil dedim hep... Neden??? Gidilmesin, kalabalıklaşmasın,popüler olmasın ve bozulmasın diye... Sivrisineklerden şikayet ettik bir iki kere; arılar, börtü böcek etkilenmesin, ayrıca ilaçla ölen sinekleri kuşlar yer zarar görürler diye ilaçlama yapılmadığını öğrendik kestik tüm şikayetlerimizi...Çevreye,mimari yapıya,doğaya,sükunete bu kadar değer verilen bir bölgede ne oldu da ağaçlar değersiz,kuşlar,arılar, börtü böcek bu kadar önemsiz hale geldi?Keşke elimde olsa şimdi oraya gelsem...Direnin...
YanıtlaSil